مقالات

با این نکات، دکوراسیون دفتر کار خود را متحول کنید!

با این نکات، دکوراسیون دفتر کار خود را متحول کنید!

انتخاب با شماست! می‌توانید به محل کارتان به چشم یک فضای اجباری نگاه کنید که روزانه ۸ ساعت باید در آن سپری شود؛ یا آن را بخشی از زندگی روزمره ببینید که به شما امکان رشد، ارتباط و مفید بودن می‌دهد. اگر انتخابتان دیدگاه دوم است تحسینتان می‌کنیم و قرار است در این مقاله به شما کمک کنیم تا محیط کار جذابتری بسازید.

خوشبختانه دکوراسیون دفتر کار این قابلیت را دارد که با یک سری تغییرات ساده، کاملا متحول و بهینه شود. اگر متخصص طراحی داخلی نیستید هیچ نگران نباشید! در این مطلب قرار است تمام اصول دکوراسیون دفتر کار را به بیانی ساده و کاربردی برایتان توضیح دهیم. برای ساختن محیط کاری پرانرژی و جذاب با ما همراه باشید.

چرا دکوراسیون دفتر کار اهمیت دارد؟

قبل از بررسی اصول دکوراسیون دفتر کار بهتر است دلیل این کار برایمان روشن شود. بنظرتان واقعا دکوراسیون اداری تاثیر قابل توجهی روی عملکرد کارمندان دارد؟ جواب قطعی این سوال «بله» است!

دیدگاه شماره ۱) در کشورهای پیشرفته این مساله کاملا درک شده و از طراحی اداری به عنوان یک ابزار برای عملکرد و انگیزه کارمندان استفاده می‌شود (یک مثال خوب برای این مورد شرکت گوگل است). خوشبختانه در کشور ما هم، این روزها توجه بیشتری به محیط کاری می‌شود. از نظر روانشناسی، انگیزه افراد تا حد زیادی از محیط کارشان گرفته می‌شود. نیروهای باانگیزه یعنی اشتیاق و خلاقیت بیشتر در انجام پروژه‌ها، صدای شادتر در ارتباط با مشتری، و در نهایت موفقیت بیشتر سازمان در رسیدن به اهداف خود.

دیدگاه شماره ۲) حتی اگر بازده کاری را هم در نظر نگیریم، محیط کار در کیفیت زندگی خود کارکنان تاثیر مستقیم دارد. ساعات زیادی از زندگی افراد در محل کار سپری می‌شود و شرکت‌ها و ادارات تقریبا خانه دوم کارمندان به حساب می‌آیند. با این حساب، توجه به دکوراسیون دفتر کار یک معامله دو سر سود است که هم در روحیه کارمندان و هم در موفقیت کارفرمایان تاثیر دارد.

اهمیت دکوراسیون دفتر کار

اصول دکوراسیون دفتر کار

برای رسیدن به یک دکوراسیون اصولی برای دفتر کار، باید از نور و دما تا عناصر تزئینی بررسی شود. ما در ادامه تمام این اصول را برایتان توضیح داده‌ایم. توصیه می‌کنیم با توجه به بودجه، نظر همکاران و شرایط محیط کارتان، مواردی از لیست را انتخاب کنید و برای اجرای آنها برنامه‌ریزی کنید.

۱. نور مناسب در محل کار

تامین نور استاندارد اولین نکته در طراحی اداری است. کافی نبودن نور باعث خستگی، سردرد، نقص بینایی و خستگی چشم می‌شود. شما می‌توانید از دو منبع نور در محیط کارتان استفاده کنید:

  • نور طبیعی: قطعا استفاده از نور طبیعی اولویت بیشتری دارد. این نور می‌تواند از طریق پنجره و نورگیر سقفی تامین شود. بهتر است پنجره‌ها با مساحت زیاد و تا نزدیک سقف طراحی شوند. برای کنترل نور مستقیم آفتاب در ساعات ظهر می‌توانید از پرده کرکره مناسب استفاده کنید.
  • نور مصنوعی: اگر ساعات کاری شما تا بعد از غروب آفتاب ادامه دارد، یا پنجره مناسب در اتاق کارتان ندارید باید از نور مصنوعی استفاده کنید. بهتر است لامپ‌ها را طوری نصب کنید تا نور آن به صورت یکنواخت در اتاق کار پخش شود و بازتاب و سایه ایجاد نکند. اگر از چند منبع نوری استفاده می‌کنید بهتر است ترکیبی از نور زرد و سفید باشند و آن‌ها را با فاصله یکنواخت نصب کنید.

۲. دمای مناسب در محیط کار

دمای نامناسب به سادگی می‌تواند باعث خستگی و افت کارایی بشود. برای حفظ دمای مناسب در محیط کار، لازم است تجهیزات گرمایشی و سرمایشی در شرکت تامین شود. برای فعالیت‌های اداری معمول، دمای۲۰ الی ۲۲ درجه سانتی‌گراد مناسب است. راستی در بحث دما، به تهویه و جریان هوا هم توجه کنید. بهتر است چند مرتبه در روز به کمک پنجره یا تجهیزات، هوای اتاق را به گردش دربیاورید.

دمای مناسب در دفتر کار

۳. کنترل سر و صدا در فضای کاری

ازدحام و سر و صدای یکی از عوامل استرس و تمرکز کم در کارکنان است. برای کنترل صداها، بهترین راه بخش‌بندی داخلی درست در شرکت است. یعنی بخش‌های مختلف با توجه نوع فعالیتشان طبقه‌بندی شوند. برای مثال بهتر است اتاقی که ارباب رجوع در آن رفت و آمد دارند را از اتاق‌هایی که نیاز به تمرکز دارند فاصله دهید. اگر محدودیت بودجه ندارید، می‌توانید از ابزارهایی مثل پنجره دوجداره و پنل‌ها برای کنترل سر و صدا استفاده کنید.

۴. انتخاب رنگ در دکوراسیون دفتر کار

در اکثر محیط‌های کاری و رسمی از رنگ‌های خنثی و ملایمی مثل سفید، خاکستری روشن و کرم استفاده می‌شود. این رنگ‌ها به‌خصوص برای دفتر کارهای کوچک ایده‌آل هستند و فضا را دلباز نشان می‌دهند. اما اگر رنگ معمولی و همیشگی شرکت برایتان کسل کننده شده، می‌توانید انرژی تازه‌ای را در محیط ایجاد کنید. برای انتخاب رنگ دفتر کار به نکات زیر توجه کنید:

یک ایده جذاب استفاده از رنگ لوگو و برند شماست. این کار احساس تعلق و شور بیشتری را در دفتر کارتان جاری می‌کند. در نظر مراجعین نیز هماهنگی دفتر با برند، حس یک شرکت باپرستیژ و معتبر را به همراه خواهد داشت.

اگر دفتر شما چندان رسمی نیست می‌توانید از رنگ‌های خاص‌تری استفاده کنید. رنگ بنفش ملایم یک انتخاب جذاب است که هم انرژی در محیط ایجاد می‌کند و هم تاثیر مثبتی در نگاه مراجعین دارد.برای زیبایی هر چه بیشتر، بنفش را با اکسسوری‌های روشن و کرم ست کنید.

زرد رنگی جوان پسند و پرانرژی است که در فضاهای استارتاپی کاربرد ویژه‌ای دارد. اگر دلتان طوفانی از انگیزه، رقابت و پویایی می‌خواهد حتما به رنگ زرد در دکوراسیون دفتر کارتان فکر کنید.

برای ادارات رسمی و بزرگ، قهوه‌ای و نسکافه‌ای انتخاب مناسبی است. این رنگ به‌خصوص در دفتر رؤسا و مدیران جلوه خوبی دارد. اگر فضای اتاق چندان بزرگ نیست می‌توانید فقط دیوار پشت میز مدیریت را قهوه‌ای کنید و سایر دیوارها را سفید باقی بگذارید.

انتخاب طیف درست رنگ آبی کمی سخت است، اما اگر تن مناسبی را انتخاب کنید تاثیرات شگفت انگیز آن را خواهید دید. رنگ آبی الهام‌بخش، آرام و غنی است. برای ست کردن مبلمان با دیوار آبی دستتان باز است و می‌توانید از انواع رنگ سفید، زرد و رنگ‌های مکمل استفاده کنید.

استفاده از رنگ قرمز در دفاتر کار چندان رایج نیست. اما اگر به روانشناسی این رنگ نگاه کنید می‌توانید به خوبی از آن به نفع خودتان استفاده کنید. قرمز رنگی الهام بخش، پرهیجان و پرشور است. پس بهترین فضا برای این رنگ، اتاق ایده و طوفان فکری است. درست مانند رنگ قهوه‌ای، برای قرمز هم می‌توانید یک دیوار را رنگ کنید و بقیه را سفید نگه دارید.

نکته: یک روش دیگر برای دیوار دفتر کار، استفاده از کاغذ دیواری است. نصب کاغذ دیواری در شرکت‌های لوکس و رسمی بسیار پرطرفدار است. اگر محدودیت هزینه ندارید می‌توانید با توجه به ویژگی رنگ‌هایی که اشاره کردیم، یک طرح مناسب و ترجیحا خلوت را برای دفتر کارتان انتخاب کنید.

۵. مبلمان در دکوراسیون دفتر کار

حالا که دیوارها کامل شدند بهتر است به مرحله انتخاب مبلمان برویم. مبلمان درست، راحتی جسمی و روحی کارکنان را به همراه دارند و از اجزای مهم دکوراسیون دفتر کار به حساب می‌آید. قبل از خرید مبلمان به کیفیت آن و ابعاد اتاق اداری توجه کنید. در ادامه نکات زیر را هم به خاطر بسپارید:

میز و صندلی اداری جزء جدانشدنی تمام دفاتر کار است. برای خرید میز حتما به ابعاد و ارتفاع آن توجه کنید. در خرید صندلی اول استاندارد بودن و دوم قابل تنظیم بودن ارتفاع و پشتی بسیار مهم است. صندلی باید به صورت ارگونومی طراحی شده باشد و ستون فقرات را کاملا پوشش بدهد.

برای نظم و ترتیب دادن به اتاق کار، یک قفسه، کمد یا فایل اداری خریداری کنید.

اگر احساس می‌کنید جداسازی بخش‌هایی از دفتر کارتان ضروری است، از پارتیشن استفاده کنید.

اگر شرکت شما مراجعه کننده حضوری دارد، حتما به فکر صندلی و مبلمان مناسب برای نشستن آنها باشید.

یک میز جلسه با تعداد کافی صندلی برای اتاق کنفرانس یا اتاق مدیریت تهیه کنید.و در نهایت برای خرید مبلمان به نوع فعالیت کارمند و نیازهای او توجه کنید. میز مناسب برای یک معمار با میز کارشناس فروش کاملا متفاوت است.

۶. تابلو برای دکوراسیون اداری

تا اینجای مقاله موارد بدیهی یک دفتر کار را توضیح دادیم. اما موردی که تفاوت یک دفتر کار معمولی با محیطی شاداب و باهویت را ایجاد می‌کند، استفاده از اکسسوری و دکوری‌ها هستند. انواع گیاهان، گلدان‌ها، وایت برد، تقویم، ساعت و وسایل تزئینی از عناصر رایج برای تکمیل محیط کار هستند. اما مهم‌ترین و جذاب‌ترین دکور برای هر دفتر کاری تابلوها هستند.

درست است که تابلو در دسته دکوری‌ها قرار می‌گیرد، اما وجود آن برای هر دفتر کار شیک و مدرنی ضروری است. زیبا کردن محیط کار با یک تابلوی مناسب، رضایت کارکنان را از محیط افزایش می‌دهد. در واقع با یک تغییر ساده و بدون زحمت، کیفیت و انرژی کاری تا حد زیادی بالا می‌رود. در راهنمای زیر، نمونه‌ای از بهترین تابلوها برای دکوراسیون دفتر کار را با هم مشاهده کنیم:

هیچ وقت قدرت رنگ‌ها را دست کم نگیرید! یک تابلوی مدرن با رنگ‌های زنده و شاد، افکار و ایده‌های خلاقانه را در محیط کار شما به جریان می‌اندازد. (طرح‌های متنوع را در گالری‌های تابلو ببینید)

تابلو شاد و رنگی در اتاق کار

ساده‌ترین راه برای ایجاد انگیزه در محیط کار، استفاده از تابلوهایی با جمله انگیزشی است. تابلویی که هر بار سرتان را بالا آوردید انرژی تازه‌ای به شما بدهد.

تابلو انگیزشی در دکوراسیون اداری

در محیط‌های رسمی‌تر، استفاده از نقاشی‌های اصیل و تابلو خط جلوه فوق‌العاده‌ای در دکوراسیون دارند.

تابلو خط در اتاق کار

تابلو عکس‌های مینیمال و سیاه سفید بهترین انتخاب برای دفاتر معماری، وکالت و هر نوع دفتر شیک و باپرستیژی هستند.

تابلو سیاه سفید برای دفتر کار

اگر استارتاپی هستید که خلاقیت و انگیزه در آن حرف اول را می‌زند، به جای تابلو رئالیسم از سبک‌های متفاوت پست امپرسیونیسم، اکسپرسیونیسم و آبستره استفاده کنید.

تابلو مناسب دکوراسیون اداری

ساختمان اداری بسته و بی‌روحی دارید؟ با یک تابلو طبیعت جذاب در ابعاد بزرگ، تکه‌ای از زیبایی جهان و رنگ‌ها را به شرکتتان بیاورید.

و در آخر…

تمام طرح‌های تابلویی که در این مقاله معرفی کردیم در سایت تخصصی تابلو، به صورت آنلاین و در ابعاد متنوع قابل سفارش هستند. امیدواریم با کمک نکات این مقاله بتوانید دکوراسیون دفتر کارتان را به زیباترین حالت ممکن دربیاورید. بعد از استاندارد شدن محل کار، حالا همه چیز به خود شما بستگی دارد. روز اول کاری‌تان را به یاد دارید؟ هرگز اجازه ندهید آن هیجان و حس عجیب روزهای اول، بعد از مدتی تبدیل به عادت و روزمرگی شود. بهترین خودتان باشید و ۸ ساعت هر روزتان را شاد و مثبت بگذرانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *