مقالات

راهنمای انتخاب و نصب تابلو روی دیوار

راهنمای انتخاب و نصب تابلو روی دیوار

شاید فکر کنید بعضی عناصر در دکوراسیون خانه اهمیت کمتری دارند، اما باید توجه داشت که وجود آنها در محیط، تکمیل کننده­‌ی طراحی دکوراسیون خانه­‌ی ما است.

نصب یک تابلوی مناسب به سادگی می­‌تواند طراحی دکوراسیون محیط ما را کامل کند. اگر تصمیم دارید از تابلو روی دیوار منزلتان استفاده کنید لازم است اول چند نکته ساده اما ضروری را در نظر بگیرید. با این نکات کاربردی می‌توانید هم انتخاب درست­‌تری داشته باشید و هم تابلو را بدون آسیب به دیوار، در محل مناسب نصب کنید. برای یادگیری این رازهای کوچک نصب تابلو روی دیوار، با ما همراه باشید.

انتخاب تابلو

برای انتخاب تابلو مناسب ابتدا باید فضای نصب تابلو را بررسی کنید و براساس فضای مورد نظر اقدام به انتخاب تابلو کنید.

انتخاب ابعاد مناسب تابلو

تابلوهای بزرگ می­‌توانند جلوه و شکوه بی‌نظیری در دکوراسیون منزل شما ایجاد کنند. به این منظور ابعاد تابلوها باید حداقل دو سوم تا سه چهارم کل دیوار را بپوشانند.

گاهی می‌توان با استفاده از آثار هنری یک هنرمند ، نقاشی‌هایی با رنگ‌های متناسب و هماهنگ یا تصاویر چاپی با مضمون یکسان در تابلوهایی با اندازه های یکسان بر روی یک دیوار بزرگ، یک گالری هنری در منزل خود درست کرد. در ضمن بهتر است در انتخاب نوع و رنگ قاب هم دقت کنید. تناسب قاب با تابلو باعث می­‌شود آثار در شکلی زیبا و متناسب و با یک هارمونی جذاب دیده شوند.

انتخاب رنگ مناسب تابلو

برای استفاده از تابلو در طراحی دکوراسیون ابتدا باید انتخاب کنید خواهان تابلویی با رنگی مشابه رنگ دیوار یا کاغذ دیواری هستید، که باعث ­شود قاب جزئی از دیوار دیده شود.

و یا تمایل دارید از رنگ کاملا متضاد استفاده کنید که باعث برجستگی و جلب توجه تابلو بر روی دیوار می­‌شود. این انتخاب کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. برای انتخاب رنگ مناسب در نظر داشته باشید رنگهای درخشان باعث افزایش هیجان فضا می­شود و رنگهای خنثی به آرامش بیشتر فضا کمک می­‌کنند.

محل مناسب برای نصب تابلو

تابلو و آثار هنری باید جایی نصب شوند که در راستای چشمان بیننده قرار بگیرند و فرد بدون اینکه بیش از حد سر را به بالا و پایین خم کند بتواند به تابلو نگاه کند.

  • بهترین محل برای نصب تابلوها و آثار هنری در ارتفاعی هم‌راستای چشمان فردی با قد حدود ۱۶۷ تا ۱۷۲ سانتیمتر است، درست ارتفاعی که فرد بدون خم کردن سر به بالا و پایین بتواند تابلو را تماشا کند.
  • برای نصب تابلو باید خط دید میانگین را که حدود ۱۴۷ سانتیمتر است محاسبه کنید. برای محاسبه دقیق محل کوبیدن میخ از دستورالعملی که در ادامه به آن اشاره می‌شود می‌توانید استفاده کنید.

  • برای زمان‌هایی که تابلو بالای مبل یا طاقچه و شومینه نصب می شود ابعاد تابلو باید سه چهارم مبل یا طاقچه باشد و ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتر بالاتر از آن قرار بگیرد.

نکات مهم قبل از سوراخ کردن دیوار

ابتدا محل نصب را دقیق محاسبه کنید، سپس دیوار را سوراخ کنید. این کار باعث می­شود آسیب کمتری به دیوار وارد شود.

برای تصور بهتر از محل نصب تابلو قبل از سوراخ کردن دیوار می­‌توانید با یک تکه کاغذ آن را برای خود تصویرسازی کنید و با استفاده از خط­کش مکان دقیق سوراخ میخ را مشخص کنید.برای انتخاب میخ یا متصل کننده­‌ی مناسب حتما وزن تابلو و قاب را بدانید و با توجه به آن متصل کننده را انتخاب کنید.

نصب تابلو بدون سوراخ کردن دیوار

گاهی برای اینکه نصب تابلو به دیوار آسیب وارد نکند بهتر است نصب تابلو بدون میخ انجام شود. برای این منظور می­‌توان از چسب دو طرفه استفاده کرد. برای انتخاب چسب دوطرفه­‌ی مناسب باید وزن تابلو را در نظر بگیریم. البته چسب دوطرفه برای دیوارهایی که دارای کاغذ دیواری است مناسب­‌تر است زیرا بعد از گذشت زمان کندن چسب دوطرفه باعث کنده شدن گچ دیوار می­‌شود.

برای اینکه تعدادی تابلو را در کنار هم بر روی یک دیوار نصب کنیم بهتر است چیدمان تابلوها به گونه­‌ای باشد تا هم کلیت آنها در فضا به چشم بیاید و هم اینکه هر تابلو به صورت جداگانه به خوبی دیده شود.

تنظیم چیدمان با توجه به خطوط افقی و عمودی

برای داشتن فضایی کشیده­‌تر با حالتی غیر رسمی، بهتر است تاکید بر خطوط افقی باشد تا محیطی آرامش‌بخش ساخته شود. این چیدمان مناسب اتاقهای کوچک است.

تاکید بر خطوط عمودی جلوه رسمی­‌تر دارد و ارتفاع اتاق را بلندتر نشان می­‌دهد.

برای اینکه فضایی هنری و پویا داشته باشیم می­‌توان تاکید را بر خطوط قطری گذاشت. چیدمان تابلوها به صورت بالا به پایین و پله پله فضا را صمیمانه­‌تر جلوه می­‌دهند. شما می­‌توانید با چیدمان تابلو به صورت متقارن و غیر متقارن به رسمی یا غیر رسمی شدن فضا کمک کنید.

1 فکر در مورد “ راهنمای انتخاب و نصب تابلو روی دیوار

  1. محدثه گفت:

    Ok

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *